Nacionalna klasa (pun naziv: Nacionalna klasa do 785 ccm) je kultni jugoslovenski film, snimljen 1978. godine, a premijerno prikazan početkom 1979. godine, u režiji Gorana Markovića. Glavne uloge u filmu tumače Dragan Nikolić, Bogdan Diklić, Gorica Popović, Rade Marković, Aleksandar Berček, Olivera Marković, Voja Brajović, Bora Todorović i Mića Tomić.

Radnja

Mladić iz beogradskog predgrađa, Flojd, (Dragan Nikolić), automobilski trkač u nacionalnoj klasi, u skladu sa svojom strašću, važi i kao veliki ljubavnik. Ali nije u skladu sa njegovim ambicijama da i dalje vozi u nacionalnoj klasi. Da bi prešao u višu klasu, mora da pobedi na važnoj trci, a da bi u tome uspeo mora da odloži služenje vojnog roka. Za to mu služi Mile (Bogdan Diklić), bubrežni bolesnik, koji umesto njega ide na preglede. Međutim, to ne uspeva, kao što ne uspeva ni izbegavanje braka sa „službenom“ devojkom Šiljom (Gorica Popović), koja je zatrudnela. Na kraju, on gubi trku, gubi slobodu, ali dobija prijatelja - na ispraćaj u vojsku dolazi mu samo Mile.

O snimanju filma

Film „Nacionalna klasa“ je sniman tokom proleća i leta 1978. godine u Beogradu. Bio je to prvi scenario u filmskoj karijeri Gorana Markovića. Nastao je posle „Specijalnog vaspitanja“. U životu doduše, nije postojao Flojd, ali jeste Fojt. To je bio nadimak režisera Branka Baletića, najboljeg Markovićevog prijatelja, koji je i sam u vreme pre snimanja filma učestvovao na relijima. Kroz njegov lik oslikana je sudbina generacije kojoj obojica pripadaju. Da bi se postigla autentičnost i uverljivost trkačkog ambijenta, na filmu su aktivno sarađivali najistaknutiji ljudi iz sveta trka.

Dušan Tešić, novinar, koji je dugi niz godina bio hroničar onoga što se dešavalo na trkačkim stazama, ali i oko staza, imao je dvostruku ulogu. Prva je bila da evociranjem uspomena na razne trkačke anegdote pomogne u pisanju scenarija, a druga da, kao i na pravim trkama, u filmu igra spikera, koji na kraju filma saopštava da glavni junak, ipak, nije šampion.

Kolika je pažnja na snimanju poklonjena tome da trkački doživljaji budu verno opisani, svedoči i to što su doajeni trkačkog sporta, Branimir Perić DŽo i Marjan Kulundžić, bili angažovani kao savetnici reditelja. Kulundžić se posebno starao da izrazi u žargonu, kao što je „đunta sa sitnim nutom“ i slično, budu autentični, i da se Bora Todorović, u ulozi Flojdovog mehaničara, u odgovarajućim scenama uvek dohvati alata koji se zaista koristi za popravku „Fiće“.

NJegova uloga startera trke u filmu pamti se po surovoj odluci: „Trka se poništava“. Inte­resantno je da uopšte nije bilo predviđeno da se DŽo okuša kao glumac. Trebalo je da glumi Đorđe Nenadović, ali slučaj je hteo da on zakasni na snimanje baš kada je ta scena bila na redu. Tada se Goran Marković iznervirao i rekao Periću: „Ti si pravi starter, ti ćeš da glumiš“. To se dogodilo u najuzbudljivijim trenucima snimanja filmske trke, na auto-kros stazi po­red stare ciglane na Zvezdari, specijalno konstruisanoj za potrebe filma.

Po ugledu na velike svetske filmske hitove ovog žanra, gde se takođe kao vozači poja­vljuju poznati asovi, važan detalj za ukupan imidž filma sastojao se u tome da glavnog junaka dublira glavni automobilista tog vremena. Flojda je u trkačkim scenama dublirao Pavle Komnenović, najtrofejniji srpski automobilski as. On je u to vreme već vozio formulu, pa je akterima za snimanje pozajmio i svoju opremu, atraktivnu kacigu, vatrostalne rukavice i dva zaštitna kombinezona koje, u to vreme ostali trkači nisu imali. Komnenović je dublirao i Flojdovog najljućeg rivala koji u jednom trenutku sleće sa staze. Pošto je rival bio bolje opremljen od Flojda, imao je i lepša kola. NJegov auto je bio pozajmljen od poznatog hokejaša Partizana, Bojana Bertuša, a Komnenovićeva uloga bila je ne samo da atraktivno vozi, nego i da atraktivno sleti sa staze u okolnu njivu, ali tako da ne napravi štetu na jednom od najlepših, „fića“ pripremljenih za sezonu stvarnih trka u Nacionalnoj klasi koja je tih dana trebalo da počne.

U čuvenoj sceni tuče u filmu učestvuje još jedan as srpskog auto-moto sporta, Momir Filipović, koji je doneo Crvenoj Zvezdi prvu titulu prvaka na kružnim trkama.

Osim trke na sjajno improvizovanoj stazi, koja je delo scenografa Miljena Kljakovića, uzbudljive scene iz vožnje postoje u filmu još u dva navrata. Oba puta za volanom je bio drugi dubler Dragana Nikolića, Milorad Jakšić Fanđo. Jakšić je bio idealan spoj trkačkog i glumačkog sveta, jer je kao poznati snimatelj, i sam vozio trke. On se nalazio za volanom „BMWa“, koji se okreće „pod ručnom“ za 180 stepeni da bi izbegao Flojdovog „fiću“ u poznatoj sceni ispred Šumatovca, ali vozi i Fijat 132 koji Flojd pozajmljuje od oca svoje devojke, da bi impresionirao svoju drugu devojku.

Jugoslovenska kinoteka u saradnji sa Vip Mobajl i producentom Centar film je restaurisala ovaj filmski klasik.